خودسانسوری!!

چهارشنبه, ۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۰۹:۰۴ ق.ظ

یکی از تله‌هایی که خیلی از خانواده‌ها ناخواسته بچه ها رو دچارش می‌کنند "خودسانسوری" است! چرا ؟ چون حفظ دکور فرزند و در نگاه کلان تر خانواده براشون از اهمیت بالایی برخورداره!! بمیر، جون بده، زجر بکش ولی تو فامیل و آشنا درخشان جلوه کن!

خودسانسوری جوری ریشه می‌زنه که اگه درمان نشه کاری باهات می‌کنه که حتی توی خلوت خودت هم جرات نمی‌کنی حال بدت رو برای دل خودت بنویسی چه برسه به ابراز بیرونی! ناخواسته نگران این دکور لعنتی هستی که خراب نشه گوشه‌اش نپره! وقتی به خودآگاهی می‌رسی و می‌ری پیش دکتر که مشاوره بگیری، بازم ناخواسته سعی می‌کنی با ملاحظه احساس و مشکلت رو بیان کنی که دکور خوشگلت پیش دکتر لب‌پر نشه! طبیعیه چون مغز این خودسانسوری رو به عنوان یک رویه ابدی پذیرفته و به یک تله کهنه تبدیل کرده!

حالا اگه آدم با عزت نفسی هستی، روی پای خودت ایستادی و با سرد و گرم روزگار آشنا شده باشی وقتی درگیر خودسانسوری هستی این درون‌ریزی و سانسور رو تزئین می‌کنی و اسمش رو رازداری و درون گرایی شدید می‌ذاری! غافل از این که نه داداش من اسم این رازداری نیست! در قالب درون‌گرایی هم نمی‌گنجه! بلکه شما یه خودسانسور مودب و شیک هستی و دوست نداری دکورت خراب بشه! هرچند در ظاهر از دکورسازی گریزان باشی اما مغز شما کار خودش رو می‌کنه و به تو فرمان می‌ده که دکور لعنتی رو در هر شرایطی حفظ کن!

من نزدیک به 13 سال هست که می‌نویسم، نه فقط در وبلاگ، سابق برای جاهای دیگه هم نوشتم اما بالای 70 درصد نوشته‌هام رو هیچ وقت منتشر نکردم!

بله من یک خودسانسور بزرگ هستم :))

موافقین ۲ مخالفین ۰

همیشه مورد مقایسه قرار گرفتم توی خونواده ، اجازه نداشتم خودم باشم

ولی خب الان خودمم ،هرجور که دلم بخواد فارغ از نظر بقیه لباس میپوشم و رفتار میکنم ، ولی خب همچنان از اون تله که گفتید نتونستم بیرون بیام

ماهارو صرفا زاییدن، غذا دادن و لباس پوشوندن، دیگه تربیت و روش زندگی رو بهمون یاد ندادن

ولی خب برخوردی که با هم سن و سال های خودم داشتم میبینم که پدر مادرای قوی میشن چون بزرگترین درس رو از پدر مادرشون گرفتن و نمیخوان اشتباه اونا رو تکرار کنن و جامعه اجازه تغییر روش تربیتی رو میده 

لزوما به معنای بد بودن پدر و مادر نیست
ببین آدم های دهه 20 تا 40 که پدرمادرهای الان هستند از یک الگو تبعیت می کردند یعنی عموما چنین بودند مگر افراد تحصیل کرده و متفاوت که من دیدم حتی همون ها هم باز طعنه به اون دوران می زنند و الگوهای ثابت رو دارند
فضای تربیتی چنین بوده، آگاهی نبوده، روانشناسی نبوده
اما نسل دهه 50 به بعد در یک فضای متفاوتی سیر می کنه، داره به آگاهی می رسه تصمیم گرفته که اون ریشه های غلط رو قطع کنه

الان چیزی که مهم هست اینه: من خودم به خوداگاهی برسم و تغییر کنم که شما تغییر کردی، من تغییر کردم به وسعت زیاد اگرچه که هنوز هم اون زخم ها همراه ما هست و آزار میده
خیلی نکته مهمیه که تو بدونی این ضعف ها رو داری حالا هرکی و هرچی باعثش شده، باید بری و اصلاح کنی

موافق احتمالا نباید باشم

عاخه من بیام وسط بازار داد بزنم که آهاهاهای که میخواستم توجه تو رو به خودم جلب کنم 

و کردم 

اما تو بعدش  رفتی چون خیلیم جلب من نشده بودی 

برگرد

قشنگه عاخه؟

لزومی داره عاخه؟

خودسانسوری کردیم و بچه هامون موقع عصبانیت از فحشهای اهدای عضو استفاده میکنن

احتمالا موقع هیجانات دیگه هم

حالا میفرمایید چیزی به دست میاد از مرتب خود بروز دهی؟مثلا چی؟

بحث خودسانسوری با مهر طلبی متفاوت هست
آدم مهر طلب بعلت دیده نشدن دوست داره که دیده بشه و ابراز وجود کنه تا تایید بگیره
اما خودسانسور کسیه که موضع واقعی اش رو نمیگه، نظر مخالفش رو ابراز نمی کنه، عصبانی اگر باشه در یک موقعیتی همونجا می مونه و بروز نمیده و حتی لبخند مصنوعی هم می زنه
خلاصه ناراحتی هاش رو بروز نمیده که نکنه دکور خوبش خراب بشه!

تو تربیت هم میشه این: مامان خوب درس بخون ببین دخترخاله پسر عمه شاگرد اول شدن چرا تو باید عربیت اینقدر ضعیف باشه که آخر ترم معدلت پایین بیاد که پیش عمه و خاله ضایع بشم
مامان اگه دایی چیزی گفت تو جواب نده حالا یه امشب رو تحمل کن چیزی نمیشه و ...
واضح بود؟
آدم سالم فردی است که حد و مرز ها را می شناسد، آداب اجتماعی را می داند، به دیگران احترام می گذارد اما از خطوط قرمز خود عقب نمی نشیند! این که دیگران درباره او چه فکری می کنند تا جایی محلی از اعراب دارد که آزادی او را سلب نکند، با خطوط قرمز، ارزش ها و علایقش در تضاد نباشد! حقی از او ضایع نشود!

اگر کمی بخوام تعارف رو کنار بگذارم ، از متن شما اینطور فهمیدم که باید سفره دلمون رو جلوی همه پهن کنیم و ریز ریز و جزئیاتِ نقص ها و بدبختی هامون رو توی اون سفره ، در معرض دیدگانِ دیگران قرار بدیم ، تا مبادا انگ "خودسانسوری" و"دکورسازی" به پیشانی‌مون بخوره . هر کسی هم که چنین نکنه خره ، منتها خودش نمیفهمه !!! 😅
اگر فهم من از متن شما صحیح باشه باید بگم شما اگرچه از یک تله فرار کردید ، اما دچارِ تله دیگری شدید .

+ خود آگاهی ای که شخص در درون خودش ، نسبت به خودش داره ، با ابراز بیرونی اون متفاوته . خود آگاهیِ درونی هر قدر که باید بی رحمانه و بدون تعارف باشه ، اما ابراز بیرونیش لازمه کنترل شده باشه . همونطور که گفتید ابراز بیرونی اون آگاهی رو فقط باید با کسانی در میان گذاشت یا متخصصند یا حداقل درکت میکنند ، نه دیگران و اشنایان .
من لزوما با شکستن اون دکور و تصویری که از خودمون در نزد دیگران میسازیم موافق نیستم . این کار ، روی دیگر درخشان جلوه دادن خودمونه . همون اثرات مخرب رو خواهد داشت . چه بسا با تخریب بیشتر

+ البته با اون درخشان جلوه دادنِ خود در برابر دیگران هم مخالفم اما به دلیلی دیگر . دلیلش هم اینه که  شخص با درخشان جلوه دادن خودش ، توقعات دیگران رو از خودش بالا میبره . ولی وقتی به اون حد از توقعات نمیرسه احساس شکست و بی عرضگی میکنه در حالی که او شکست خورده نیست . ...

نه نه بحث من متفاوت هست از اینی که شما برداشت کردید.
بحث خودسانسوری ناظر به حفظ حریم شخصی و بیان عقیده است.
خودساسنوری اتفاقا باعث بی هویتی میشه
حالا من حداقل در بعد اجتماعی تونستم این قضیه رو برای خودم تثبیت کنم الحمدلله به مدد امام زمان علیه السلام :))
ببین آدم خودسانسور در جمعی که مخالف نظرش هست ابراز عقیده مخالف نمی کنه، اگه از کسی ناراحت باشه بیان نمی کنه و درون خودش نگه میداره، اگه خطوط قرمزش زیرپا گذاشته بشن نسبت به اون واکنش بیرونی نداره و ... چون می ترسه مقبولیت رو از دست بده در واقع به مهرطلبی دچار شده! بحث من اینجاست وگرنه بله سفره دل باز کردن که کاری عبث هست
تونستم منظورم رو برسونم؟

آهان

یعنی سانسور بابت حفظ حریمها و خط قرمزها شامل نوع نادرست سانسور نمیشه

بله بله بله 

آدم باید که بتواند خودش باشد

بنابراین ان هفتاد در صد منتشر نشده را منتشر کنید

انتشارات مستان

نه دیگه هنوز اونقدر درمان نشدم که بتوانم

همونطور که در متن اشاره کردم فهم من از متن شما صحیح نبود . تسلیم :) 👐

پاسخ هایی که در کامنت ها دادید روشنتر کرد برام مطلبو . اما اگر کامنت ها نبود بعید میدونم منظورتون رو متوجه میشدم . متنتون خیلی مبهمه ‌ بنظرم اگه وقتشو دارید مفصل تر و مصداقی تر و ملموس تر بازنویسی کنید .

 

چاککریم برادر
یه پست مفصل تر پس باید در این باره بنویسم

نظرات را که خوندم دیدم همون بهتر کسی نوشته هامو نخونه چون واقعاً حوصله توضیح دادن به کسایی که منظورمو متوجه نمیشنو ندارم

 

 

ما می خوانیم ولی :)))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">