گاهی قاتلان هم به سوگ مقتول می نشینند

يكشنبه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۰۹ ق.ظ

نمیشه پیرو مکتب و آیینی باشیم، خود را مطیع پیامبری بدانیم

اما بی خبر باشیم از عاقبت آن! ندانیم چه بر سر آن آمد!

پیامبر شهید شد همه اتفاق دارند به این حقیقت اما چه کسانی او را شهید کردند؟

چه اهدافی داشتند؟ سرنوشت این آیین را به کجا بردند؟

گفتم بیخیال ننویس! بعد گفتم ولو یک نفر از افرادی که مطلع نیستند بخواند و مطلع شود

برای من بس است!

اسناد شهادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را از منابع دست اول اهل سنت نقل می کنم!

بخوانیم درباره نقش شیخین، عائشه و حفصه در خوراندن زهر و شهادت پیامبر (صلی الله علیه و آله)

از کجا؟

به نقل از منابع دست اول اهل سنت:

عایشه گفت؛ در زمان کسالت رسول الله (صلی الله علیه و آله)، به‌زور در دهان ایشان دوا ریختیم. با اینکه حضرت امر کرده بودند:

ابداً چیزی به من نخورانید.

ما گفتیم؛ اصولاً همه مریض‌ها از دوا خوردن بدشان می‌آید.

پس پیامبر (صلی الله علیه و آله) با مشاهده این تبانی فرمودند:

آیا من شما را از خوراندن هرگونه دوائی نهی نکردم؟

سپس امر کردند؛ باید هرکسی که در این خانه حاضر بوده، جلوی چشم من، از همین دارو بخورد و ما از خوردن إبا کردیم.

تاکید مجدد، منابع فقط از اهل سنت؛
تاریخ طبری، ج ۲، ص ۴۳۷.
صحیح البخاری، ج ۸، ص ۴۰.
صحیح البخاری، ج ۷، ص ۱۷.
صحیح البخاری، ج ۵، ص ۱۴۳.
صحیح المسلم، ج ۷، ص ۲۴.
طبقات الکبری، ج ۲، ص ۲۳۵.
مسند امام حنبل، ج ۶، ص ۵۳.

اینم برای نمونه یک روایت مهم از شیعه:

عیاشی رضوان الله علیه عالم و مفسر بزرگ شیعه روایت کرده است:

عن عبدالصمد بن بشیر عن أبی عبد الله علیه السلام قال:

تدرون مات النبی صلی الله علیه و آله أو قتل

إن الله یقول: " أفإن مات أو قتل انقلبتم على أعقابکم "

فسمّ قبل الموت أنّهما سقتاه [قبل الموت]

فقلنا إنهما و أبوهما شرّ من خلق الله.

عبد الصمد بن بشیر گوید که امام صادق علیه السلام فرمودند:

می‌دانید پیامبر صلی الله علیه و آله درگذشت یا کشته شد.

همانا خدا می‌فرماید: اگر وفات کند یا کشته شود، آیا به گذشته‌تان بر می‌گردید؟

پس پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از مرگ مسموم شد

و همانا آن دو زن (عایشه و حفصه) به او سم خوراندند.

راوی گوید: پس گفتیم که آن دو زن و پدرانشان بدترین مخلوقات خدایند.

تفسیر العیاشی، جلد ۱، صفحه ۲۲۴

همین.

موافقین ۳ مخالفین ۰

صفحه رسمی دانشگاه امام صادق (ع) خاطرم هست که نوشته بود رحلت پیامبر اکرم و نه شهادت ....

 

خب این برای من خیلی عجیب بود که چرا یه دانشگاه تراز اول علوم اسلامی باید این رو بنویسه . از یکی از بچه ها که حافظ قرآن و ارشد نهج البلاغه بود پرسیدم مگر غیر از این نیست که هیچ مرگی غیر از شهادت برازنده ائمه معصومین (سلام الله علیها) نیست ؟

 

گفت بله ولی پیامبر (ص) در طول زندگیشون به مقام شهادت رسیده بودن و رحلت توام با شهادت چیزی به این مقام اضافه نمی کرد ....


+ اگرچه برای وحدت شیعه و سنی با ذکر رحلت یاد می شود ولی چیزی از کرامات آن حضرت نمی کاهد ‌...

بله دردناکه که برای مقاصد سیاسی حتی اهل بیت علیهم السلام هم گاها فدا می کنند.
شهادت تمام 14 معصوم از قطعیات هست.

من لا یحضره الفقیه  ,  جلد۲  ,  صفحه۵۸۵  
عنوان باب :   الجزء الثانی  [کِتَابُ اَلْحَجِّ]  بَابُ ثَوَابِ زِیَارَةِ اَلنَّبِیِّ وَ اَلْأَئِمَّةِ صَلَوَاتُُ اَللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ
وَ رُوِیَ عَنْ أَبِی اَلصَّلْتِ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِیِّ قَالَ سَمِعْتُ اَلرِّضَا عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ : 
«وَ اَللَّهِ مَا مِنَّا إِلاَّ مَقْتُولٌ شَهِیدٌ»

+ هر چه می کشیم از این کلمه وحدت هست!
ما بنا حکم مصلحت قرار هست با اهل سنت زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم بی نزاع بی دعوا
اما وحدتی نداریم!
وحدت یعنی یکی شدن!
ما پیروان سقیفه با پیروان و محبان قاتلان اهل بیت علیهم السلام غاصبان حق آن ها و کج کنندگان راه سعادت بشر چه وحدتی داریم؟
جالبه رهبری هم تاکید داشتند چند سال پیش که مباحث علمی سر جای خودش!

دردناکش اونجاست که خودمون هم هر دفعه میگیم رحلت پیامبر 

با استاد تاریخ تحلیلی صدر اسلام صحبت کردم یه بار. گفت آره راست میگی احتمالش خیلی زیاده پیامبر شهید شده باشه. تو منابع مختلفی هم گفته شده این موضوع. پرسیدم پس چرا همش میگید رحلت پیامبر؟ شونه بالا انداخت. ولی بعد اونهم باز گفت رحلت :/

من نمیدونم کار زن یهودی بوده یا اون دارو و توطئه عایشه. از هردو روایاتی شنیدم. فقط میدونم و مطمئنم به پیامبر ما چیزی جز شهادت برازنده نیست. هی نگن رحلت....

رحلت جهت ماله کشی جنایت مقدسات اهل سنت است
وگرنه قطعی است این قضیه
من لا یحضره الفقیه  ,  جلد۲  ,  صفحه۵۸۵  
عنوان باب :   الجزء الثانی  [کِتَابُ اَلْحَجِّ]  بَابُ ثَوَابِ زِیَارَةِ اَلنَّبِیِّ وَ اَلْأَئِمَّةِ صَلَوَاتُُ اَللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ
وَ رُوِیَ عَنْ أَبِی اَلصَّلْتِ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِیِّ قَالَ سَمِعْتُ اَلرِّضَا عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ : «وَ اَللَّهِ مَا مِنَّا إِلاَّ مَقْتُولٌ شَهِیدٌ»

طرح عنوان شهادت پیامبر(ص) با هدف گسترش تقابل مذهبی/بخش اول بازنشر مهدی مسائلی در سال‌های اخیر افرادی تلاش می‌کنند تا هرمناسبت اسلامی را به سمت تقابل مذهبی سوق دهند. با این رویکرد چندسالی است عده‌ای موضوع مسموم و شهید شدن پیامبر اکرم(ص) به دست بعضی از زنان‌شان را مطرح کرده و مطالبی را دراین باره منتشر می‌کنند. در ادامه نقدی بر این مطالب خواهیم داشت: ۱. مهمترین دلیلی که برای این موضوع ارائه می شود استدلال به روایتی از کتاب تفسیر عیاشی است بدین مضمون  که عایشه و حفصه به پیامبر(ص) سم خورانده و آن دوعامل شهادت پیامبر(ص) بودند (تفسیر العیاشی، ج‏۱، ص۲۰۰.) اما این روایت مرسل و بدون سند بوده و روایتی ضعیف و نامعتبر به شمار می‌آید. منبع آن نیز منحصر به تفسیر عیاشی است و اگر می‌بینیم عده‌ای برای استناد به آن کتاب‌های متعددی را نام می‌برند، بیشتر برای جوسازی و فریب دادن مخاطبان است زیرا همه این کتاب‌ها، روایت فوق را از تفسیر عیاشی نقل‌ می‌کنند. ادعای این روایت آن‌قدر بزرگ و مهم است که اگر صحت داشت، باید روایات معتبری از ائمه(ع) دراین‌باره به دست ما می‌رسید. چنین نظری در میان علما و اندیشمندان شیعه نیز وجود نداشته است. ۲. معمولا همراه با نقل روایت بالا، استنادات تحریف و تقطیع شده دیگری نیز درباره طرح شهادت پیامبر(ص) آورده می‌شود. بدین صورت که ادعا می‌شود که بسیاری از علمای شیعه و سنی معتقد به شهادت پیامبر(ص) هستند و سپس این اعتقاد به شهادت را در کنار ادعای مسمومیت ایشان توسط زنان قرار می‌دهند و این‌گونه نتیجه می‌گیرند که حتی علمای اهل‌سنت نیز معتقدند زنان پیامبر(ص) عامل شهادت ایشان بودند؛ در حالی که مقصود همه‌ی این منابع از تعبیر شهادت پیامبر(ص)، مسمومیت ایشان به دست زن یهودیه در خیبر است و همه آنها در کتاب‌هایشان به این مطلب تصریح می‌کنند. ۳. داستان مسمومیت رسول خدا(ص) به دست زن یهودیه نه تنها در منابع اهل‌سنت، بلکه در روایات شیعه نیز آمده است.(بصائرالدرجات، ج‏۱، ص۵۰۴) اما متأسفانه این روایات نیز تقطیع شده و برای اثبات ادعای بالا به کار گرفته می‌شود. در قسمتی از یکی از این روایات آمده است: «مَا مِنْ نَبِیٍّ وَ لَا وَصِیٍّ إِلَّا شَهِیدٌ؛ هیچ پیامبر و جانشینش نیست مگر این‌که شهید می‌شود» این افراد در حالی برای اثبات شهادت پیامبر(ص) توسط همسرانش از این جمله استفاده می‌کنند که در متن کامل این روایت علت شهادت پیامبر(ص) مسمومیت به دست زنی یهودی ذکر می‌شود. ۴. عده‌ای با گزیده‌برداری از داستان «لُدود»(یعنی داستان دارو دادن به پیامبر)، آن را به مسموم کردن پیامبر(ص) ارتباط داده‌اند. اما این داستان موهن را شیعه قبول ندارد و بسیاری از علمای شیعه دلیل جعل آن را توجیه نسبت هذیان به رسول‌خدا(ص) دانسته‌اند. در این داستان آمده که هنگامی که داروی تلخی را به پیامبر(ص)  خوراندند، ایشان ناراحت شده و فرمودند: «باید به مجازات این عمل، در برابر چشمانم، به دهان تمام کسانی که در مجلس حضور دارند، به جز عباس، از آن دارو ریخته شود». سرانجام طبق سوگند و دستور پیامبر(ص)، دارو به دهان یکایک حضار، به جز عباس، ریخته شد! استثنای عباس موجب شده تا بعضی از علما فضیلت‌تراشی برای عباس در نزد خلفای عباسی را از انگیزه‌های‌‌ احتمالی جعل این روایت بدانند. ابن ابی الحدید از استادش نقیب نقل کرده است: «در آن روزها و ساعت‌های آخر پیامبر، مسلماً نه‌ تنها علی و فاطمه، بلکه حسن و حسین نیز در کنار بستر پیامبر حاضر بودند و آیا می‌توان احتمال داد که از آن دارو به دهان آنان نیز ریخته باشند؟! نه؛ به خدا سوگند چنین چیزی نبوده است». او داستان لدود از اصل دروغ و ساختگی می‌داند که آن را تنها یک نفر براى تقرّب به بعضى از مقامات ساخته و پرداخته است».(شرح نهج البلاغة، ج‏۱۳، ص۳۲.) ۵. در برابر این ادعا که عایشه و حفصه با همدستی یکدیگر پیامبر(ص) را مسموم و شهید کردند، باید گفت: آیا امام علی(ع) از این واقعه خبر نداشت؟! امکان ندارد که شما بدانید و امام(ع) نداند. اگر ایشان آگاه بود، چرا بعد از خلافت‌شان، آن دو را مجازات نکردند؟! ترور پیامبر(ص) گناه بزرگی است که به سادگی نمی‌توان از آن گذشت. اگر کسی بگوید در آن هنگام، شرایط جامعه برای مجازات آن دو فراهم نبود، می‌گوییم: پس از جنگ جمل و شکستِ اصحاب جمل، بهترین فرصت برای مجازات عایشه بود و اگر امام علی(ع) او را مجازات می‌کرد، کمتر کسی به آن حضرت خرده می‌گرفت، ولی ایشان عایشه را بخشیدند و علت آن را پاسداشتِ حرمتِ همسری وی با پیامبر(ص) دانستند:«...وَ لَهَا بَعْدُ حُرْمَتُهَا الْأُولَى وَ الْحِسَابُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى؛ حرمت اولیه او باقى است، و حسابش با خداوند است.» آیا برای کسی در قتل همسرش نقش اصلی داشته حرمتی باقی می‌ماند که امام به آن استدلال می‌کنند؟! .......... @azadpajooh

57۱۱:۳۷ قبل‌ازظهر

طرح عنوان شهادت پیامبر(ص) با هدف گسترش تقابل مذهبی/بخش دوم بازنشر پاسخ به نقدها درباره شهادت پیامبر(ص)/تحریف نظرات علما و تاریخ‌نویسان پس از انتشار یادداشت شهادت پیامبر (ص) نقدها یا سوال‌هایی بیان شد که چند نکته‌ای را درباره آنها عرض می‌کنم: ۱. کسانی که خواهان اثبات شهادت پیامبر(ص) به دلیل سم خوراندن همسران‌ ایشان هستند، می‌کوشند در متن و اصالت مسموم شدن پیامبر(ص) به وسیله زنِ یهودی در واقعه‌ی خیبر تشکیک کنند تا عنوان مسمومیت پیامبر در کلام تاریخ نویسان و علمای شیعه و سنی را به نحوه‌ی مسمومیتی که خودشان می‌پسندند، بازگشت دهند. ولی وقتی موضوع سم‌خوردن در واقعه خیبر منتفی شد، کلاً موضوع مسمومیت پیامبر نفی می‌شود، نه اینکه این عنوان به نفع آنها باقی بماند. ۲. اینکه گاهی بعضی از علمای اهل‌سنت و شیعه با قطعیت از مسمومیت پیامبر(ص) بدون اشاره به حادثه آن سخن گفته‌اند، به خاطر روایات متعددی است که درباره مسمومیت پیامبر در خیبر از طریق شیعه و سنی نقل شده است و رویکرد اخباری بعضی از علما موجب می‌شود تردیدی در دلالت آن نداشته باشند. بر این اساس شیخ صدوق در کتاب الاعتقادات، اعتقاد شیعه را چنین تقریر می‌کند: "و اعتقاد ما در باره پیامبر آن است که ایشان در جنگ خیبر مسموم شدند و پیوسته همان [اثر] آن خوراک به ایشان بازگشت می‌کرد تا آنکه رگ قلبش را برید و به همان سبب ارتحال فرمود."(الاعتقادات، ص ۹۷) از این گذشته کسانی که کلی‌گوییِ سخنان علمای اهل‌سنت درباره مسمومیت پیامبر را به مسمومیت ایشان توسط همسران بازگشت می‌دهند، انصاف و اخلاق علمی را در نظر نمی‌گیرد، چون در این‌باره هیچ گزارش تاریخی از اهل‌سنت بیان نشده است و بدیهی است که عالم سنی هیچگاه برخلاف نگرش مذهبی خود، بدون استناد محکم تاریخی با قاطعیت از مسمومیت پیامبر به دست زنان پیامبر سخن نمی‌گوید وگرنه اسم او را نمی‌توان عالم سنی گذاشت. ۳. تعدد روایات و گزارش‌های تاریخی درباره مسمومیت پیامبر در خیبر ما را به این آگاهی می‌رساند که اصل چنین توطئه‌ای روی داده است، ولی درباره جزئیات آن نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت. همچنین نمی‌توان با قاطعیت آن مسمومیت را علت رحلت پیامبر(ص) در چند سال بعد معرفی کرد. البته استبعاد و تردیدی که بعضی در باقی ماندن اثر آن سم در بدن پیامبر‌(ص) پس از چند سال بیان می‌کنند، نیز پذیرفته نیست؛ چون ممکن است خود سم در بدن ایشان باقی نمانده باشد، ولی آسیبی که آن سم به کلیه یا کبد یا قلب ایشان زده بود، همچنان اثرش بعد از مدتی ظهور پیدا می‌کرد. این موضوع از روایات نیز قابل برداشت است، چنانچه در روایات آمده که پیامبر هنگام وفات می‌فرمود: "لقمه‌ای که در خیبر خوردم رگ‌های مرا بریده است" بحارالانوار، ج ۱۷، ص ۴۰۵) ۴. درباره موضوع دارو خوراندن پیامبر به نحو اجمال در یادداشت توضیح دادم. نکاتی دیگر اینکه: اولاً؛ این دارو خوراندن در اوج بیماری پیامبر بوده است(هنگامی که تب شدیدی داشتند و بیهوش می‌شدند) پس دارو موجب وخیم شدن حال پیامبر نشد. ثانیاً؛ در روایات متعددی اسماء بنت عمیس طراح و مجری آن معرفی شده است. ثالثاً؛ در آن هنگام علاوه بر زنان پیامبر(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی (ع) و سایر بنی هاشم گرد پیامبر حاضر بودند، نمی‌توان پذیرفت آنها قبل و بعد از این کار(جنایت و ترور) اعتراض نکرده باشند یا این‌که معترض بودند ولی هیچ‌گزارشی از موافق و مخالف در تاریخ و روایت ثبت نشده باشد. ۵. در یادداشت استدلال بنده به این موضوع بود که اگر عایشه در مسمومیت پیامبر نقش داشت چرا امام علی(ع) بعد از جنگ جمل او را مجازات نکردند و فرمودند: «...وَ لَهَا بَعْدُ حُرْمَتُهَا الْأُولَى وَ الْحِسَابُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى؛ حرمت اولیه او باقى است، و حسابش با خداوند است.» بعضی پاسخ دادند که امام علی، باید عایشه را به خاطر فتنه جمل مجازات می‌کردند، پس وقتی به خاطر آن عمل مجازات نکردند، در واقعه قتل پیامبر(ص) نیز صلاح دیدند او را مجازات نکنند. در پاسخ باید بگویم: امام به عنوان حاکم و خلیفه اسلامی این اختیار را داشتند که افرادی را که به جنگ با خلیفه برخواسته‌اند، مورد عفو قرار دهند، ولی آیا مجازات قتل و ترور پیامبر(ص) به اختیار خلیفه و امام بود، اگر چنین چیزی را معتقد باشیم شأن و منزلت پیامبر را بسیار پایین آورده‌ایم. اما اینکه ائمه(ع) از سایر قاتلان خویش انتقام نگرفتند ارتباطی به بحث ما ندارد چون در این مورد امام علی هم قدرت و امکان بر مجازات داشتند و هم دلیلی مضاعف برای مجازات. از این‌گذشته، آقایان به جمله امام علی(ع) توجه نمی‌کنند که بخشیدن عایشه را به رابطه همسری وی با پیامبر(ع) معلل می‌کند، و مجددا می‌گوییم: آیا برای کسی در قتل همسرش نقش اصلی داشته حرمتی باقی می‌ماند که امام به آن استدلال می‌کنند؟! ......... @azadpajooh

صریح روایات دارن این قضیه رو تایید می کنند
چه منابع دست اول اهل سنت چه شیعه!
حالا یه عده می خوان بزک کنند و ماله بکشند بحث دیگه است
من با قطعیات مکتب یعنی روایات کار دارم

+امان از تفکرات اسلام جهادی و اخوانی که همه چیز را فدای تفکرات و مقاصد سیاسی خودش می کنه

+ضمنا خود رهبری هم با بحث علمی مشکلی ندارند و اتفاقا تاکید کرده اند
علمی تر از این؟

من جهت ملاحظه ی شما متن ایشون رو فرستادم تا ناظر به استدلالهای ایشون اگر نکته ای دارید بفرمایید. چون متن ایشون محل تامله


ما با روایات دینداری می کنیم
من برای نمونه روایتی آوردم از اهل سنت آن هم صحیحین و مسند جناب احمد و ... دال بر این قضیه و نیز از جناب عیاشی
باقی مصادر بمانند
سختش نکنید عقاید رو
عده ای به بهانه طرح موضوع می آیند داخل گود جهت ماله کشی جهت بزک کردن تفکرات اخوانی زده

آقای مسایلی هم بحث علمی کردن دیگه؟ جواب فرازهای بحث ایشون، این ها که شما نوشتید نیست

جواب فرازها و تحلیل ایشون
دقیقا روایاتی است که به صراحت فرموده اند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله توسط آن دو زن شهید شدند
البته اقدام ( اشاره به داستان صحیفه ملعونه ) به قتل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مسبوق به سابقه است.
چون در متن این تحلیل ها بودم میدانم هدف چیست و برای چه ماله از دست دوستان نمی افتد.

اینا که میفرمایید جواب نیست

شما که کارشناس روایت هستی، جواب دونه دونه استدلالها و فرازها رو بدید لطفا. ایشون استدلال کرده اند. شما هم جواب بدید. بحث دلالت و توثیق و سند روایات رو بصورت فنی و علمی بدید تا من هم در مقابل متن آقای مسایلی قانع بشم. با انگ اخوانی و ماله کشی که نمیشه بحث علمی کرد. 

برادر جان!
من جایی که روایات به صراحت موضوعی را نقل کرده باشند بحثی نمی کنم!
می گویم چشم!
خصوصا که در باب مطاعن دشمنان اهل بیت علیهم السلام باشد
حالا اینجا که ما از منابع اصلی اهل سنت هم موید داریم!!
این که دلیل دارو دادن را ایشان به شکل بلیهانه ای ماله کشیدن نشان از جهل یا....
صحیفه ملعونه را در کتاب جناب سلیم ابن قیس حتما بخوانید
ببینید این اقدام به قتل نقشه ای برنامه ریزی شده از قبل بود که یک بار موفق نشدند بار دوم عملی شد!
جناب سلمان در احتجاجشون بعد از واقعه کوچه به صراحت بیان کردند

+ فقط من یک فراز از این تحلیل آبدوغی را برای شما بیاورم که نگویید نخواند و تحویل نگرفت :))
میگن:
در برابر این ادعا که عایشه و حفصه با همدستی یکدیگر پیامبر(ص) را مسموم و شهید کردند، باید گفت: آیا امام علی(ع) از این واقعه خبر نداشت؟! امکان ندارد که شما بدانید و امام(ع) نداند. اگر ایشان آگاه بود، چرا بعد از خلافت‌شان، آن دو را مجازات نکردند؟! ترور پیامبر(ص) گناه بزرگی است که به سادگی نمی‌توان از آن گذشت

این اوج استدلال ایشان است که با روایات هم نمی شود پاسخ داد؟؟؟
مگر حضرت به خونخواهی از جسارت و قتل همسرشان برخواستند ؟
مگر حضرت در برابر کودتای سقیفه چیان اقامه دعوا کردند حتی زمانی که قدرت داشتند؟
امر به سکوت شدند!
تا زمان قیام قائم علیه السلام!
فعل امام حجت موجه ماست
هر کجا سکوت کردند می گوییم چشم هر کجا اقدام کردند هم باز می گوییم چشم
من اینجا دلیل تحلیل را نمی فهمم!

+ مگر از روایات قطعی و دقیق به راحتی می شود عبور کرد؟
من از جناب عیاشی روایت آرودم نه رائفی پور!!
مگر به این راحتی صرف این که محقق می خواهد وحدتی را حفظ کند فلذا ماله می کشد حقیقتی را می شود کتمان کرد؟

به نظرم شما متن ارسالی من از جانب آقای مسایلی رو خوب نخوندی

پاسخ کامنت قبلی

از حسن مجیدیان کیف کردم

هم باسواد هم آگاه به دین هم منطقی هم فهیم

دمش گرم خوب همه‌ چی و تحلیل میکنه

داداش بیشتر بنویس، اینجا از نظر فهم همه عوامیم، من پیاما شما خوندم خیلی کیف کردم.

 

حاجی توام جواب نداری بگو ندارم چرا عین اسکولا بیشتر خودت و ضایه کردی. قشنگ گوزپیچ شدی تو پیاما مجیدیان

خخخخخ
باشه من جواب ندارم :)))
شما همون ناشناس قبلی هستی؟ خیلی پیگیری نه ؟ :)))
مودبِ حامیِ لعنتی :)))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">